יום ראשון, 8 במאי 2011

עץ ברוש- לירון אהרון

חשיבות העץ לעולם:
העץ מסנן את החמצן שאנו נושמים. האויר המלוכלך עובר דרך העלים שעל העצים וכך מסתנן, אם העצים לא היו מסננים את האויר, אנו לא היינו יכולים לנשום. העצים נשרפים והשריפות מחממות את כדור הארץ. העץ נותן צל גם על חמרים הגורמים לשריפות וכך גם העץ מונע שריפות.

סיבת בחירתי בעץ:
בחרתי בעץ זה: כיון שאהבתי את מראהו: גובהו, עליו דמויי הקשקשים והאצטרובלים הקטנים והעגולים שלו שמצאו חן בעיני.
פסוקים בתנ"ך הכותב אודותיו:
"הֵילֵל בְּרוֹשׁ כִּי נָפַל אֶרֶז, אֲשֶׁר אַדִּרִים שֻׁדָּדוּ. הֵילִילוּ, אַלּוֹנֵי בָשָׁן, כִּי יָרַד יַעַר הבצור" (הַבָּצִיר), "אתן במדבר ארז שטה והדס ועץ שמן אשים בערבה ברוש תדהר ותאשור יחדו" (ישעיהו מ"א י"ט), "תחת הנעצוץ יעלה ברוש ותחת הסרפד יעלה הדס והיה ליהוה לשם לאות עולם לא יכרת" (ישעיהו נ"ה יג'), "כבוד הלבנון אליך יבוא ברוש תדהר ותאשור יחדו לפאר מקום מקדשי ומקום רגלי אכבד" (ישעיהו ס' יג')
מקום גידולו:
הברוש נפוץ בכל מזרח הים התיכון מצפון
לוב, דרום יוון, דרום טורקיה, קפריסין, מערב סוריה ולבנון ויש גם אוכלוסייה קטנה באיראן, אפשר לראותו גם בבית הספר נווה מדבר, ובבית ספרינו ליד אולם הספורט.
אופן הטיפול בו:
שותלים את זרעיו במקום שיש בו ב
אקלים החם הנמצא בחצי הכדור הצפוני.
הברוש מתאים לשמש מלאה ולהרבה קרקעות- למעט מלוחות. מבחינה אקלימית הוא מתאים למישור החוף, לשפלה, לעמקים, להרים הנמוכים ולהר הגבוה (במגבלה - עומס שלג רב מדי עלול לגרום לשבר ענפים).
תרומתו ושימושיו לאדם:
הברוש מספק לנו נייר וצל. את הברוש נוהגים לטעת מסביב לפרדסים כדי להפחית, לעצור את הרוחות, הברוש ריחני ועמיד ומשמש לבניית רהיטים. הברוש משמש גם לרפואה הברוש מקובל מאוד ברפואה לטיפול בסוכרת, בדימום בחניכיים, בכאבי שיניים ובצרבת חזקה.
סיפורים ואגדות אודותיו:
שתיקת הברושים (סיפור המסופר על ידי יורם אלון, בסיפור מסופר על איש שמפקדו הורה עליו למצוא חייל שלפתע נעלם, לכן הלך לביתו של אותו החייל ודיבר אם משפחתו, המשפחה סיפקה תשובות לכל השאלות, לכן אותו האיש ביקש להשאיר לחייל מכתב שבוא החייל יכתוב את כל מצוקת ליבו, והוריו אמרו לו שמחר בנם יתייצב בסיס.
בלילה כשהאיש חיכה לו ירד גשם זלעפות והחיל לא הגיע, לא היה סיכוי שכבר יבוא האוטובוס ולפתע האיש ראה צללים , של בן אדם, האיש המסתורי הזמין אותו לביתו , ובכניסה לבית עמדו עצי ברוש. בבית היה שולחן שעליו פרוסים הרבה מאכלים, בדיוק באותו הרגע כל בני הבית שכבו לישון וגם אותו האיש. למחרת האיש חזר לביתו ורצה ללכת לאותו האיש להודות על האירוח הנפלא אבל כשהלך לאותו המקום עם אותם הברושים לא ראה שם שום בית, רק מגרש ריק וגם בעריה לא היה מסורטט שום עץ, ואז האיש הבין שזה היה נס חנוכה.
מקורות:
http://he.wikipedia.org/wiki/
מילון אבן שושן
אנציקלופדיה כללית כרטא
http://www.starmed.co.il/HealingPlants/36

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה